هوک ، رابرت
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
هوک ، رابرت
نوشته شده در یک شنبه 8 / 11 / 1395
بازدید : 91
نویسنده : فرهاد کوه جانی

 

هوك فيزيكدان انگليسي گرچه در سراسر عمر از بيماري رنج مي برد ليكن يك لحظه از كار و كوشش و خدمت باز نايستاد. هوك نه فقط از تيزهوشي و نيروي كار خود بهره گرفت بلكه پيوند او با بزرگان دانش سبب شد كه با سرعت به درجه سازندگي برسد و آثار مهمي را به تنهايي با مشاركت آن ها به انجام رساند.

هوك در سال 1663 ميلادي به عضويت انجمن سلطنتي انگليس در آمد و سال ها منشي انجمن بود. هوك در تلسكوپ ها و ديگر ابزارهاي نجومي و ساعت هاي آن عصر اصلاحات بسياري به عمل آورد.

او مي دانست كه حركت سيارات به دور خورشيد را بايد يك مساله مكانيكي در نظر گرفت و براي نيروي گرانشي قانون عكس مجذور فاصله را پيشنهاد كرد. امام آنچه بيشتر دليل معروفيت هوك است استخراج رابطه تجربي F=KX است. او براي نخستين بار توانست با آزمايش هاي زياد و دقيق آن را بدست آورد. 

کار مهم هوک در زیست، کتاب میکروگرافیای او است که در سال 1665 به چاپ رسید. او میکروسکوپ مرکب و سیستم روشنایی را ساخت ( که یکی از بهترین میکروسکوپ های زمان خودش بود) و از آن‌ها برای ارائه‌های خود در انجمن سلطنتی استفاده کرد. با استفاده از این ابزار او موجودات زنده‌ای مانند حشرات، اسفنج‌ها، خزه‌زیان، روزنبران و پر پرندگان را مشاهده کرد. این ابزار در زمان او بسیار پر فروش بود.

کارهای دیگر او عبارت‌اند از: قانون قابلیت ارتجاعی، قانون جاذبه گرانشی، او مشکل اندازه‌گیری مسافت تا یک ستاره را حل کرد، او پمپ هوایی که بویل با آن آزمایش انجام می‌داد را اختراع کرد و ....

 

 





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
احسان در تاریخ : 1395/12/17/2 - - گفته است :
با سلام ممنون از مطالب خوبتون

/weblog/file/img/m.jpg
علی میثاقی در تاریخ : 1395/12/6/5 - - گفته است :
وبلاگ زیبایی داری آفرین و دستت برای مطالب درد نکند و همچنین دوست عزیزت

/weblog/file/img/m.jpg
نیما در تاریخ : 1395/12/3/2 - - گفته است :
احسنت

/weblog/file/img/m.jpg
کمیل در تاریخ : 1395/11/14/4 - - گفته است :
عالیست

/weblog/file/img/m.jpg
زیبا در تاریخ : 1395/11/12/2 - - گفته است :
زیباست
پاسخ: خیلی ممنون خجالتم ندین

/weblog/file/img/m.jpg
عباس در تاریخ : 1395/11/12/2 - - گفته است :
آفرین مطالبی خوبی نوشتی


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: